Notícies

El Departament de Salut d'Elx i Fisabio impulsen una jornada per a potenciar la innovació en el diagnòstic biomèdic in vitro

02/12/2025

El Departament de Salut d'Elx i Fisabio impulsen una jornada per a potenciar la innovació en el diag

•             Ha reunit a més de 50 professionals de diferents àmbits per a donar a conéixer avanços i generar oportunitats de col·laboració

•             La jornada ha sigut cofinançada per IVACE + i i la Unió Europea a través dels fons FEDER

Elx (02.12.25). L'Hospital General Universitari d'Elx ha acollit hui la jornada ‘Del laboratori al diagnòstic:

biomarcadores moleculars i innovació en dispositius in vitro’. Un esdeveniment organitzat per Fisabio i el Departament de Salut d'Elx al qual han assistit mig centenar de professionals.

L'objectiu ha sigut reunir personal sanitari, investigador i empreses biotecnològiques per a posar en comú els avanços més recents en el camp del diagnòstic molecular. La jornada ha facilitat oportunitats de col·laboració per a treballar en la millora de la precisió, rapidesa i eficàcia dels processos diagnòstics, en benefici dels pacients.

L'acte ha sigut inaugurat pel director gerent de l'Hospital General Universitari d'Elx, Andrés Navarro, qui ha destacat la importància d'abordar el diagnòstic mèdic “pel seu caràcter transversal, ja que involucra a nombrosos servicis assistencials i línies d'investigació del departament”. Navarro ha subratllat “la necessitat d'impulsar espais que connecten ciència, assistència i innovació, permetent que el coneixement generat es traduïsca en millores reals per als pacients”.

inauguració

Per part seua, la directora gerent de Fisabio, Marisa Caparrós, ha emfatitzat el compromís de l'entitat amb la innovació en l'àmbit del diagnòstic mèdic. “És un honor compartir esta jornada d'innovació oberta, un esforç conjunt per a fomentar la innovació en el diagnòstic biomèdic, una àrea clau per al futur de la medicina personalitzada. La col·laboració entre investigació, assistència i empreses és essencial per a accelerar els avanços i millorar els resultats per als pacients", ha assenyalat.

Durant la presentació de l'acte s'ha posat en valor el paper de la Plataforma d'Oncologia de Precisió de Fisabio, dirigida pel Dr. José Luis Soto i situada a l'Hospital General Universitari d'Elx. Esta plataforma juga un paper crucial en la prestació de suport a projectes d'investigació biomèdica i assajos clínics, especialment en l'estudi de nous i potencials *biomarcadores d'utilitat clínica en càncer.

Projectes I+D+i

La jornada ha inclòs la presentació de projectes d'I+D+i desenrotllats en col·laboració amb diferents servicis del Departament de Salut d'Elx. En eixe sentit, el catedràtic Sergi Morais, de la Universitat Politècnica de València, ha explicat un innovador projecte centrat en un pegat amb microagulles buides que permet realitzar una anàlisi ràpida en el propi punt d'atenció per a controlar com estan cicatritzant les ferides.

una de les ponències

Este projecte, desenrotllat conjuntament amb facultatius especialistes de la Unitat d'Anàlisis Clíniques i personal d'infermeria de la Unitat d'Hospitalització a domicili de l'Hospital General d'Elx, busca implementar una estratègia de predicció efectiva basada en la detecció de biomarcadores en les úlceres per pressió. Amb això es pretén personalitzar els tractaments, millorar la curació d'este tipus de ferides i augmentar la qualitat de vida dels pacients.

D'altra banda, Antonio Galiana, investigador adscrit al Servici de Microbiologia de l'hospital, ha presentat un cas d'èxit de transferència tecnològica basat en el disseny i la implementació d'un kit PCR per a la detecció de carbapenemasas clíniques, uns enzims que produïxen alguns bacteris i que les fan resistents a antibiòtics molt potents usats com a última opció. Esta innovació ha sigut desenrotllada íntegrament en el servici i transferit al grup Vitro S.A.

Este kit permet detectar de forma més ràpida, econòmica, sensible i específica els bacteris multiresistents, la qual cosa es traduïx en una optimització del tractament antibiòtic i una actuació precoç en el control de la disseminació d'estos bacteris en l'àmbit clínic.

Antonio Galiana

Per part seua, la responsable de la Unitat d'Anàlisi Multiplex de Fisabio, Milagros Rocha, ha presentat els servicis que oferix la unitat a a el personal investigador per a detectar biomarcadores proteics en mostres de cultius cel·lulars, sèrum i sang. La unitat compta amb una tecnologia d'última generació que permet detectar un elevat nombre de marcadors de manera ràpida, específica i usant un volum molt reduït de mostra.

Al llarg de la sessió també han intervingut representants d'empreses biotecnològiques les aportacions de les quals han posat de manifest la importància de la col·laboració entre el sistema sanitari públic, la investigació i el teixit empresarial per a accelerar l'arribada de solucions innovadores a l'entorn assistencial.

La trobada ha finalitzat amb un espai de reunions entre els assistents orientat a explorar sinergies i possibles línies de col·laboració futura.

Esta jornada ha sigut cofinançada per l'Institut Valencià de Competitivitat i Innovació IVACE +i (Generalitat Valenciana) i la Unió Europea a través del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenrotllament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2021-2027 (INNTA1/2023/34).

Compartir

Galeria d'imatges

El Departament de Salut d'Elx i Fisabio impulsen una jornada per a potenciar la innovació en el diagnòstic biomèdic in vitro