El Departament de Salut Elx-Hospital General impulsa un projecte que portarà la tècnica de la Realitat Mixta a l'entorn quirúrgic
18/12/2025

• El projecte es duu a terme juntament amb la Universitat Europea, l'Institut Tecnològic del Producte Infantil i de l'Oci i Fisabio, que han firmat un conveni de col·laboració
• La Realitat Mixta, una tecnologia que combina entorn real i elements virtuals, permetrà que els pacients siguen conscients del seu entorn en el quiròfan mentres reben informació i acompanyament immersiu adaptat a la seua intervenció
Elx (18.12.25). El campus de la Universitat Europea a Alacant ha acollit la firma d'un conveni de col·laboració que posa en marxa el projecte d'investigació pioner INMERSANA, que incorporarà Realitat Mixta en el bloc quirúrgic de l'Hospital General Universitari d'Elx. L'objectiu és usar esta tècnica basada a combinar l'entorn real i el virtual per a millorar l'experiència de pacients i cuidadors durant el procés peroperatori.
Amb esta aliança, el Departament de Salut Elx-Hospital General, Fisabio, la Universitat Europea i l'Institut Tecnològic del Producte Infantil i d'Oci (AIJU) situen a la Comunitat Valenciana en l'avantguarda de la innovació immersiva aplicada a la salut.
El projecte INMERSANA naix sobre una trajectòria prèvia d'èxit, com és l'aplicació de realitat virtual desenrotllada pel Departament de Salut Elx-Hospital General i AIJU per a reduir l'ansietat en les extraccions de sang. De fet, després de la seua validació, l'aplicació s'estendrà a principis del pròxim any a tots els punts d'extracció del departament, convertint-se ja en part de la rutina assistencial.
Ara este nou projecte fa un salt qualitatiu en introduir la realitat mixta. Esta integració permetrà que els pacients siguen conscients del seu entorn en el quiròfan mentres reben informació i acompanyament immersiu adaptat a la seua intervenció.
El projecte està liderat per la supervisora d'Infermeria, Silvia Soler Linares, responsable d'articular un equip multidisciplinari en el qual participen professionals d'infermeria, TCAEs i metges de traumatologia, cirurgia i anestèsia de l'hospital il·licità. Per part seua, la Universitat Europea aporta coneixement científic i capacitat docent, mentres que AIJU desenrotlla la solució immersiva i Fisabio coordina la col·laboració en el marc de la investigació sanitària.
Un dels elements distintius de INMERSANA és el seu enfocament en el binomi pacient-cuidador, integrant a la família en l'experiència peroperatòria i atenent també les necessitats emocionals dels qui acompanyen al pacient.
Cada dia, la Comunitat Valenciana realitza al voltant de 1.000 intervencions quirúrgiques als seus hospitals públics i l'evidència científica demostra que els cuidadors poden experimentar nivells elevats d'ansietat i símptomes depressius davant una cirurgia.
INMERSANA proposa una intervenció educativa immersiva prèvia a l'operació per a reduir incertesa, reforçar la seguretat emocional i millorar l'afrontament tant del pacient com del seu cuidador. S'espera a més un impacte positiu en el maneig del dolor, el descans i l'adaptació durant l'hospitalització.
Firma del conveni
L'acte de firma ha reunit representants institucionals de les quatre entitats: La directora general d'Investigació i Innovació de la Conselleria de Sanitat, Mariola Penadés; la cap del servici de Foment de Xarxes i Centres d'Excel·lència, Ana María Peiró; el gerent del Departament de Salut Elx-Hospital General, Andrés Navarro; el subdirector Mèdic del Departament de Salut Elx-Hospital General, Luis Pardo; la vicedegana d'Infermeria de la Universitat Europea, Noelia Rodríguez; la rectora de la Universitat Europea de València, Rosa *Sanchidrián; la vicerectora Silvia Trujillo; la vicedegana de Psicologia, Clara López; el director general de *AIJU, Manuel Aragonés; el *IDT *Strategy *Manager en *AIJU José Carlos *Sola; la directora gerent de *Fisabio, Marisa Caparrós i la supervisora de l'àrea d'hospitalització de Traumatologia del Departament de Salut de l'Hospital General d'Elx, Silvia Soler.
Després de la firma, la directora general ha subratllat la importància de recolzar projectes “que naixen de les necessitats reals dels servicis de salut i es traduïxen en beneficis tangibles per a la ciutadania”.
Després de la reunió s'ha dut a terme una breu demostració de la intervenció immersiva, en la qual els assistents han pogut experimentar de primera mà el potencial de la Realitat Virtual i Mixta.
Amb INMERSANA s'avança cap a un model d'assistència més humanitzat, on les tecnologies immersives no són una fi, sinó una ferramenta per a millorar el benestar de pacients i famílies. Després de l'èxit de la realitat virtual en extraccions de sang i la seua implantació en tots els punts de punció del departament, l'entrada de la Realitat Mixta en el bloc quirúrgic suposa un nou pas en la innovació aplicada a la salut.
Galeria d'imatges

El Departament de Salut Elx-Hospital General impulsa un projecte que portarà la tècnica de la Realitat Mixta a l'entorn quirúrgic
×

