Notícies

L'Hospital General d'Elx celebra el Dia Mundial de la Higiene de Mans amb activitats de sensibilització per a professionals i ciutadania

08/05/2026

L'Hospital General d'Elx celebra el Dia Mundial de la Higiene de Mans amb activitats de sensibilitza

•    Les accions inclouen formació en centres de salut, accions informatives i una exposició artística, oberta al públic, sobre la rentada de mans
•    L'objectiu és reforçar la prevenció d'infeccions en l'àmbit sanitari i comunitari

Elx (06.05.26). El Departament de Salut d'Elx-Hospital General s'ha sumat un any més a la celebració del Dia Mundial de la Higiene de Mans, que es commemora cada 5 de maig, un programa d'activitats dirigit tant a professionals sanitaris com a pacients i ciutadania.

Sota el lema d'enguany, ‘L'acció salva vides: una atenció més segura comença amb mans netes’, la iniciativa, liderada pel servici de Medicina Preventiva, la Unitat de Qualitat i Seguretat del Pacient, i Atenció Primària, té com a objectiu reforçar la importància de la higiene de mans com una de les mesures més eficaces per a previndre les infeccions comunitàries tant en l'entorn sanitari com en la comunitat.

Entre les activitats desenrotllades destaquen les taules informatives instal·lades en diferents centres de salut del departament i en l'edifici de consultes externes de l'hospital on s'ha oferit formació pràctica a la població. Així mateix, s'han realitzat activitats específiques per als més xicotets en l'àrea de Pediatria de consultes externes.

Taula informativa a l'hospital

 A més, professionals del servici de Medicina Preventiva s'han desplaçat a les plantes d'hospitalització per a informar directament pacients i familiars sobre la importància de mantindre una correcta higiene de mans en l'entorn sanitari.

En el marc d'esta jornada, també s'ha llançat una enquesta dirigida al personal del departament amb la finalitat d'avaluar coneixements, percepcions i pràctiques relacionades amb la higiene de mans, la qual cosa permetrà identificar àrees de millora i futures estratègies.

Taula informativa a l'Altet

 Exposició de pintura

Com a part de la programació, l'hospital acull una exposició de pintura que reunix algunes obres relacionades amb la ‘rentada de mans’, que aborda esta pràctica des d'una perspectiva artística. Les obres han sigut cedides temporalment per professionals del departament de salut, tant en actiu com jubilats, i busquen sensibilitzar a la ciutadania des d'un enfocament creatiu. L'exposició ha sigut organitzada per Susana López *Sabuco, infermera del servici d'Urologia i una de les participants de l'exposició.

L'exposició es pot visitar en el vestíbul de la primera planta de l'edifici de consultes externes de l'hospital fins al 30 de maig.

Inauguració exposició de pintura

 L'Organització Mundial de la Salut recorda que la higiene de mans és la mesura més eficaç per a previndre infeccions associades a l'atenció sanitària. 

En este sentit, el doctor Juan Francisco Navarro, cap de Servici de Medicina Preventiva de l'Hospital General Universitari d'Elx, explica que “des d'esta àrea promovem el compliment dels denominats cinc moments per a la higiene de mans: abans del contacte amb el pacient, abans de fer una tasca asèptica, després del risc d'exposició a fluids corporals, després del contacte amb el pacient i després del contacte amb el seu entorn”.

Peiatria

 A més, la introducció de l'ús de solucions hidroalcohòliques ha suposat una excel·lent ferramenta de millora per a la higiene de les mans per la seua eficàcia i la seua bona tolerància. 

L'Hospital General Universitari d'Elx va ser un dels primers de la Comunitat Valenciana a adherir-se, l'any 2005, al Programa d'Higiene de les Mans amb solucions hidroalcohòliques, recomanat per l'Organització Mundial de la Salut, per a tots els països desenrotllats.

informant a una pacient

 “En eixe sentit -assegura el doctor Navarro-, a més de facilitar solucions hidroalcohòliques al personal perquè les porten en la butxaca de l'uniforme, s'ha prioritzat en el departament la instal·lació de punts d'ús de solucions hidroalcohòliques d'ús pròxim a la capçalera del pacient en les plantes d'hospitalització. És absolutament necessari conscienciar a tots, professionals sanitaris, pacients i acompanyants, de la necessitat de fer correctament la higiene de mans”.

Compartir

Galeria d'imatges

L'Hospital General d'Elx celebra el Dia Mundial de la Higiene de Mans amb activitats de sensibilització per a professionals i ciutadania