Comissió Docència

 

MISSATGE BENVINGUDA

Com a cap d'Estudis de l'Hospital Universitari d'Elx és un motiu de satisfacció presentar els recursos docents disponibles en el Centre per a la formació postgraduada.

L'Hospital Universitari d'Elx compta amb una llarga tradició en la formació de Metges Interns Residents (MIR). Està acreditat des de 1980 i en el moment actual forma a més de 140 residents de 26 especialitats mèdiques i quirúrgiques. Cada any s'incorporen més de 40 nous MIR i es reben residents d'altres centres que acudeixen a l'hospital per a completar el seu aprenentatge.

 

L'Hospital està compromés amb la formació i la docència a tots els nivells, inclosa la formació de pregrau, com a Hospital Universitari de la Facultat de Medicina de la Universitat Miguel Hernández. L'especialització dels MIR es basa en una formació completa i extensa que abasta la docència pràctica i teòrica, i la formació bàsica en investigació. Compta amb equips clínics consolidats de gran experiència que garanteixen la formació assistencial, recolzada en rotacions estructurades, on el MIR és ensinistrat directament i tutelat per especialistes. Se li ofereix l'accés a una pràctica mèdic-quirúrgica diària basada en una medicina amb evidència científica, actualitzada i contrastada.

El compliment dels objectius formatius es fonamenta en una intensa labor d'orientació i ensenyament pel tutor MIR de l'especialitat, recolzada per la Prefectura de Servei i amb el suport de la Comissió de Docència i de la Direcció del Centre.

 

La Comissió de Docència està desenvolupant un Programa de Qualitat que seguint el marc normatiu actual està implantant els Plans Individuals i l'Avaluació Formativa per a aconseguir una formació més personalitzada dels residents. La formació en competències transversals, com la bioètica, la gestió de la informació, i el registre i l'anàlisi de dades, és també una de les línies estratègiques de la Comissió de Docència que està desenvolupant-se actualment. També s'ofereix una àmplia gamma de sessions clínic-quirúrgiques i de conferències de tota mena, per part del cos facultatiu i de metges convidats.

 

Sent un dels objectius prioritaris que el resident adquirisca competències en investigació clínica i experimental, s'estan fent constants esforços per a impulsar aquestes àrees, i en aquest sentit l'hospital compta amb una Fundació per a la Promoció de la Investigació, la Docència i la Col·laboració Internacional, que ofereix oportunitats i ajudes per a desenvolupar projectes d'investigació.

 

En suma creiem que el nostre Centre ofereix condicions molt favorables per a ser un dels hospitals més atractius per al programa MIR. Així, els Premis anuals en els quals es reconeix l'Excel·lència dels MIR de l'Hospital, han demostrat en els últims anys que aquest Centre garanteix oportunitats per a aconseguir els màxims objectius professionals i acadèmics als residents, i els capacita per a adaptar-se a les exigències científiques a les quals han de respondre els Facultatius Especialistes. La trajectòria professional dels centenars de MIR formats a l'Hospital Universitari d'Elx durant aquests 30 anys constitueix el millor aval de la capacitat docent del Centre.

 

 

Dr. Félix Gutiérrez Rodero

President de la Comissió de Docència

 

COMPOSICIÓ DE LA COMISSIÓ

 

La Secretaría de la Comisión de Docencia está situada en la segunda planta del Edificio Anexo-1 al Hospital. Su número de teléfono es el 966616260 y la dirección de correo electrónico es: ramos_isa@gva.es

 

PRESIDENT:

  • Dr. Félix Gutiérrez

VOCALS REPRESENTANTS DE TUTORS:

  • Anàlisis Clíniques - Dra. Teresa Fajardo
  • Anestesiologia - Dra. Marta Resalt
  • Ginecologia - Dr. Marcos Reillo
  • Medicina Familiar - Dra. Matilde González
  • Medicina Interna - Dr. Francisco López
  • Oncologia Mèdica - Dra. Beatriz Sánchez
  • Pediatria - Dra. María Jesús Ferrández
  • Psiquiatria - Dr. José María Bonete

VOCAL REPRESENTANT D'ALTRES ESPECIALITATS:

  • Dra. Ana García

VOCALS REPRESENTANTS D'ESPECIALISTES EN FORMACIÓ:

  • Dra. Diana Yaneth Anguita (Oncologia)
  • Dr. Álvaro Soler (Cirugia General)
  • Dr. Alberto Guillén (Anatomia Patològica)

VOCAL REPRESENTANT DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA:

  • Dra. María Asunción Blasco

COORDINADOR DE LA UNITAT DE MEDICINA FAMILIAR:

  • Dra. Cristina Brocal

SECRETÀRIA:

  • Aurora Ramos

 

FINALITAT

Funcions

En el marc del que es preveu en l'article 27 de la Llei 44/2003 d'ordenació de les professions sanitàries i en els articles del RD 183/2008, de 8 de Febrer, pel qual es determinen i classifiquen les especialitats en ciències de la salut i de desenvolupen determinats aspectes del sistema de formació sanitària especialitzada, des de la Comissió de Recursos Humans del Sistema Nacional de Salut es van aprovar els següents criteris generals relatius a les "Funcions de les Comissions de Docència" en l'Ordre SCO/581/2008, que es consideren d'aplicació comuna a tot el sistema sanitari implicat en la formació d'especialistes pel sistema de residència (sense perjudici del que es preveu en els articles 8 i 10 del RD 183/2008):

  1. Aprovar a proposta dels corresponents tutors, una guia o itinerari formatiu tipus de cadascuna de les especialitats, que es formen en el seu àmbit. Aquesta guia garantirà el compliment dels objectius i continguts del programa oficial de l'especialitat adaptada a les característiques del Centre.
  2. Garantir que cadascun dels residents de les especialitats que es formen en el Centre o Unitat, compten amb el corresponent "pla individual de formació", verificant la seua adequació, en col·laboració amb els tutors, a la guia formativa indicada.
  3. Aprovar el pla de gestió de qualitat docent del Centre o Unitat Docent, supervisant el seu compliment.
  4. Elaborar el "protocol de supervisió" dels residents en els termes establits en la legislació vigent.
  5. Facilitar l'adequada coordinació entre nivells assistencials.
  6. Proposar als òrgans competents en la matèria la realització d'auditories docents.
  7. Aprovar i fomentar la participació dels residents en cursos, congressos, seminaris o reunions científiques, relacionats amb el programa, previ informe de la unitat de suport a la formació/investigació que en cada cas corresponga.
  8. Facilitar la formació continuada dels tutors en metodologies docents i altres aspectes relacionats amb els programes formatius.
  9. Participar en l'acreditació i reacreditació de tutors.
  10. Informar, almenys anualment, als corresponents òrgans de direcció sobre la capacitat docent del Centre.
  11. Remetre al Registre Nacional d'Especialistes en Formació, a través del President, les avaluacions finals i anuals, així com els resultats de les seues revisions i els períodes de recuperació que en el seu cas corresponguen, en els termes previstos en la normativa vigent. Així mateix informaran el Registre Nacional d'Especialistes en Formació les excedències i altres situacions que repercutisquen en la duració del període formatiu, segons les instruccions que dicte l'esmentat Registre.
  12. Comunicar per escrit als residents el lloc on se situarà el tauló/és oficial/és d'anuncis de la Comissió de Docència, en el qual s'inseriran els avisos i resolucions d'aquesta. L'existència d'aquests taulers d'anuncis s'entén sense perjudici de la utilització d'altres mitjos afegits, inclosos els telemàtics, que faciliten la divulgació d'avisos i resolucions.
  13. Procurar que en els dispositius del Centre o Unitat es donen les condicions necessàries per a impartir una adequada formació als residents, així com per a dur a terme l'avaluació formativa de les activitats d'aquests, procedint a la revisió de les avaluacions anuals en els termes previstos en la legislació vigent
  14. Procurar que en els dispositius de caràcter universitari que s'integren en el Centre o Unitat Docent, existisca una adequada coordinació entre els ensenyaments universitaris de grau i postgrau i la formació especialitzada en ciències de la salut.
  15. Proposar als corresponents òrgans de direcció que adopten les mesures necessàries perquè es dote a les comissions de docència i als tutors dels mitjans materials i personals que siguen necessaris per a l'adequada realització de les seues funcions.
  16. Quantes funcions els assignen les CCAA o els atribuïsquen les disposicions reguladores de la formació sanitària especialitzada

OBJECTIUS

Objectius Generals

Els objectius generals són:

  1. Organitzar l'estructura docent.
  2. Modernitzar els recursos docents.
  3. Professionalitzar l'activitat docent.

Objectius específics relacionats amb la formació especialitzada

 

Els objectius específics relacionats amb la formació especialitzada són:

 

  1. Completar les Guies Docents.
  2. Estimular l'ús de les Guies.
  3. Introduir l'avaluació de l'estructura i activitats docents per part dels Residents.
  4. Desenvolupar Cursos de formació comuna per a Residents.
  5. Desenvolupar Cursos de formació comuna per a Tutors.
  6. Completar la Guia per a Tutors.
  7. Millorar la comunicació entre la Comissió de Docència i els Tutors i Residents.
  8. Mantindre i millorar la pàgina web de la Comissió de Docència.

Objectius específics relacionats amb la Biblioteca

  1. Mantindre i millorar l'activació de revistes electròniques.
  2. Aconseguir l'accés a les revistes electròniques des dels domicilis.
  3. Mantindre i millorar la pàgina web

 

 

INFORMACIÓ SOBRE EL PROCÉS D'AVALUACIÓ

Amb l'entrada en vigor del RD 183/2008 s'estableix que el seguiment i qualificació de competències professionals durant el període de residència, es durà a terme mitjançant tres modalitats d'avaluació:

 

  1. Avaluació Formativa
    • És consubstancial al caràcter progressiu del sistema de residència i permet avaluar el progrés en l'aprenentatge del resident, mesurar la competència adquirida en relació als objectius, i identificar àrees i competències susceptibles de millora.

Els instruments de l'avaluació formativa són:

  1. Entrevistes periòdiques Tutor-Resident: Es recomana un número no inferior a quatre per any formatiu. L'entrevista es recollirà en el Llibre del Resident i en l'"Informe d'avaluació formativa".
  2. Instruments per a la valoració objectiva del progrés competencial: Es definiran altres possibilitats en Comissió de Docència, a més de les fitxes i registres oficials a aquest efecte, per a la valoració objectiva del progrés competencial.
  3. El Llibre del Resident:
    • Es considera el suport operatiu de l'avaluació formativa
    • Té caràcter obligatori
    • S'incorporaran les dades quantitatives i qualitatives que seran tinguts en compte per a l'avaluació del procés formatiu.
    • Es registraran les rotacions internes i externes
    • Recurs de referència en l'avaluació

 

  1. Avaluació Anual
    • Té la finalitat de qualificar els coneixements, habilitats i actituds de cada resident en finalitzar cadascun dels cursos que integren el programa formatiu.
    • Pot ser:
      1. Positiva: quan el resident ha aconseguit el nivell exigible per a considerar que ha complit els objectius del programa l'any de què es tracte.
      2. Negativa: quan no s'aconseguisca el nivell exigible per considerar que no s'han complit els objectius. Els termes de recuperació estan establits en el Decret.

Com a novetat, dins de l'avaluació final el Decret estableix que el Tutor, com a responsable de l'avaluació formativa, emplenarà l'"Informe d'avaluació formativa", basat en els instruments esmentats en l'apartat anterior. Els informes s'incorporaran a l'expedient de cada especialista en formació.

 

Es considera l'instrument bàsic i fonamental per a la valoració del progrés anual del resident en el procés d'adquisició de competències professionals, assistencials, d'investigació i docència.

 

L'Informe contindrà:

  1. Informes d'avaluació formativa: 1) avaluació de rotacions 2) altres valoracions objectives 3) participació en cursos, congressos, seminaris o reunions científiques relacionades amb el programa.
  2. Informes de les avaluacions externes no previstes en el programa formatiu.
  3. Informes que se sol·liciten als caps de les unitats assistencials

 

  1. Avaluació Final del període de Residència
    • Té com a objecte verificar que el nivell de competències adquirit per l'especialista en formació durant tot el període de residència li permet accedir al títol d'especialista.
    • El Decret com a novetat en aquest apartat incorpora la "CULTURA DE L'EXCEL·LÈNCIA" a través de la revisió voluntària de l'avaluació final positiva per a millorar la qualificació mitjançant una prova nacional de caràcter anual, realitzada sota els criteris de la Comissió Nacional de cada especialitat.

COMITÉS D'AVALUACIÓ:

Per a cadascuna de les especialitats els programes de formació de les quals es desenvolupen, es constituirà un Comité d'Avaluació la funció de la qual serà l'avaluació anual dels Especialistes en formació. L'avaluació s'efectuarà utilitzant les qualificacions de suficient, destacat o excel·lent, quan l'avaluació fora positiva, o de no apte, quan fora negativa.

 

Compondran els Comités d'Avaluació:

  1. El Cap d'Estudis del Centre.
  2. Un facultatiu del centre amb títol d'Especialista de l'especialitat que procedisca, designat per la Comissió de Docència.
  3. El Tutor assignat a l'Especialista en formació que haja de ser avaluat.
  4. El Vocal de la Comissió de Docència designat per la Comunitat Autònoma. El Secretari del Comité d'Avaluació, amb veu però sense vot en les seues reunions, serà el Secretari de la Comissió de Docència o de la Comissió Assessora, segons siga procedent