INTRODUCCIÓ.
El Departament de Salut d'Elx – Hospital General, en general, i l'Hospital General Universitari d'Elx, en particular , compten amb una llarga trajectòria docent, amb gran reconeixement per part dels professionals que en ells s'han format. Pot conéixer millor el nostre departament a través de la informació que apareix en aquest portal o en el manual d'acolliment a estudiants d'infermeria.
En aquesta secció, s'informa dels requisits necessaris per a la realització de pràctiques clíniques de diferents titulacions universitàries i de formació professional. En este sentit, es recorda que la legislació actual exigeix que l'alumnat, durant el seu periode de pràctiques, estiga donat d'alta a la Seguretat Social, sent responsabilitat del centre docent la tramitació i abonament de la quota corresponent. Al final de la pàgina té enllaços a documents d'interés, com ara el model de consentiment informat o el manual d'acolliment a estudiants d'infermeria.
PRÀCTIQUES DE TITULACIONS UNIVERSITÀRIES.
La legalitat actual estableix que un hospital (departament de salut) només pot estar vinculat a una universitat per titulació i que, l'alumnat d'una altra universitat, ha de fer les seues pràctiques a través de la universitat vinculada al departament (RD 420/2015 de 29 de maig, BOE 17 de juny de 2015).
Per a les titulacions sanitàries el nostre departament de salut està vinculat a les següents universitats:
Titulacions | universitats |
---|---|
Dret | Universitat d'Alacant |
Infermeria | Universitat d'Alacant |
Farmàcia | Universitat Miguel Hernández |
Fisioteràpia | Universitat Miguel Hernández |
Medicina | Universitat Miguel Hernández |
Nutrició humana i dietètica | Universitat d'Alacant |
Podologia | Universitat Miguel Hernández |
Psicologia | Universitat Miguel Hernández |
Teràpia ocupacional | Universitat Miguel Hernández |
Treball Social | Universitat d'Alacant |
Traducció Interpretació | Universitat d'Alacant |
Per a les titulacions sanitàries, la Conselleria de Sanitat ha establit, com a organisme per a coordinar aquestes pràctiques, a l'EVES, sent aquesta la que, després de verificar que el departament de salut corresponent les pot assumir, emetrà la corresponent autorització.
Una vegada autoritzades les pràctiques i prèviament a l'inici d'aquestes, la universitat ha d'aportar a la unitat de docència de cada departamentode salut la següent documentació:
- Objectius educatius.
- Programació teoricopràctica.
- Objectius a cobrir en la formació pràctica.
- Mètodes i pautes d'avaluació.
- Nombre d'alumnes/as.
- Període i horari de pràctiques.
- Responsable de la formació pràctica de la universitat.
- Còpia de l'assegurança d'invalidesa, coma, mort i responsabilitat per danys a coses i a tercers contractada.
- L'annex de pràctiques corresponent (individual o del grup de pràctiques).
- Un compromís de confidencialitat signat per cada estudiant.
- Certificat de no estar inclòs en la base de dades de delinqüents sexuals (per a pràctiques amb xiquets/as o pacients mentals, tant en primaria como en especialitzada).
OBSERVACIONS: L'alumnat d'universitats estrangeres o d'altres comunitats podrà realitzar pràctiques en el nostre departament de salut si ve a través de la universitat amb la qual estem vinculats per a la seua titulació, generalment a través de programes d'intercanvi tipus ERASMUS. La gestió de les pràctiques s'ha de realitzar entre la universitat de destí, que serà la que remeta a l'alumnat al nostre departament de salut, i la d'origen.
PRÀCTIQUES DE MÒDULS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL.
Per a poder realitzar les pràctiques, el centre educatiu presentarà, amb suficient antelació, una sol·licitud de pràctiques dirigida al director gerent del departament, a través de la Unitat de Docència, en la qual s'adjuntarà la següent documentació:
- Programació teoricopràctica.
- Nombre d'alumnes/as.
- Període i horari de pràctiques.
- Responsable de la formació pràctica del centre docent.
- Objectius a cobrir en la formació pràctica (annex III).
- Conveni de col·laboració (Annex I). Si no ha sigut signat prèviament o l'anterior no està vigent.
- Mètodes i pautes d'avaluació.
- L'annex de pràctiques corresponent (Annex II).
- Còpia de l'assegurança d'invalidesa, coma, mort i responsabilitat per danys a coses i a tercers contractat.
- Un compromís de confidencialitat signat per cada alumna/o.
- Certificat de no estar inclòs en la base de dades de delinqüents sexuals (per a pràctiques amb xiquetes/us o pacients mentals, tant en primària como en especialitzada) amb una antiguitat inferior a 6 mesos.
PRÀCTIQUES DE FORMACIÓ NO REGLADA.
Per a una altra mena de pràctiques, relacionades amb cursos de formació o visites a determinats serveis, etc. s'ha de fer una sol·licitud justificada al director gerent. En qualsevol cas, per a qualsevol mena de pràctica serà necessari aportar la documentació pertinent que inclourà, com a mínim, els dos últims documents indicats en l'apartat 3.
CONTACTE.
Per a pràctiques curriculars de titulacions universitàries no sanitàries, ampliar la informació o conéixer si existeix disponibilitat en el departament de salut abans de remetre la sol·licitud, es pot contactar amb la Unitat de Docència:
Telèfons: 966 616 146 - 966 616 173
Adreces de correu electrònic: super_docencia_elx@gva.es - docencia_elx@gva.es
PROCEDIMENT PER A INICIAR LES PRÀCTIQUES.
- El centre educatiu, que haurà de tindre conveni amb la Conselleria de Sanitat[1], on es faça constar que l'alumnat està donat d'alta a la Seguretat Social, i haver aportat la documentació pertinent, indicada prèviament, remetrà en un document Excel, amb almenys 10 dies d'antelació a l'inici de les pràctiques, el llistat de l'alumnat amb la informació de la plantilla para introduir les dades.
- L'alumnat, abans de l'inici de les pràctiques, passarà per la unitat de docència de l'hospital (veure referents) amb una fotografia grandària carnet, el compromís de confidencialitat i el certificat de no estar inscrit en la base de dades de delinqüents sexuals[2] (alumnat que vaja a tractar amb xiquets/as o amb pacients psiquiàtrics i que no ho haja entregat el centre educatiu) on se li donarà una targeta acreditativa amb els llocs de pràctiques autoritzats (aquesta acreditació acompanyarà a targeta del centre educatiu). Si aquest lliurament prèviament el compromís signat i el certificat d'absència de delictes sexuals de l'alumnat, se li poden entregar totes les acreditacions per a repartir-les abans de l'inici de pràctiques. També es pot remetre la foto de l'alumnat en format jpg perquè isquen en l'acreditació. Nota: Els dos primers documents serveixen per a tots els practicum (És preferible que l'alumnat que comença aporte tots dos documents i així estarà habilitat per a fer pràctiques a tots els serveis i practicum del departament). L'annex al conveni de pràctiques només és útil per a cada període[3].
La documentació també es pot lliurar per correu electrònic, identificant els documents de la següent manera i format:
- COGNOM1_COGNOM2_NOM_CC.PDF: Compromís de confiencialitat emplenat i signat (pot aprofitar per a anys succesius).
- COGNOM1_COGNOM2_NOM_DS.PDF: Certificat negatiu de delictes sexuals (amb menys de 6 mesos d'antiguitat).
- COGNOM1_COGNOM2_NOM_FO.JPG: Foto.
- COGNOM1_COGNOM2_NOM_A1.PDF: Ànnex 1.
- COGNOM1_COGNOM2_NOM_A2.PDF: Ànnex 2.
- COGNOM1_COGNOM2_NOM_A3.PDF: Ànnex 3.
També podem remetre la targeta acreditativa per correu electrònic a l'alumnat després d'haver rebut la documentació esmentada.
- L'alumnat haurà de portar sempre la targeta acreditativa durant les pràctiques. En cas de no fer-ho, els responsables de les unitats poden negar l'accés a aquestes. Aquests verificaran també si han presentat la documentació pertinent, mirant en la part inferior de la targeta les zones o àrees del departament on l'alumnat pot fer pràctiques.
- La targeta sólamente serà vàlida per al curs acadèmic indicat en aquesta, debiendose renovar cada any.
- Referents inici de pràctiques: 3a Planta annex 2 HGU Elx
Telèfon 966 616 173
Correu electrònic: docencia_elx@gva.es Antonio Peña Rodríguez
Telèfon 966 616 146
Correu electrònic: super_docencia_elx@gva.es
Enllaç a documents d'interés:
- Protocol per a preservar el dret a la intimitat.
- Compromís de confidencialitat per a estudiants.
- Instruccions sobre confidencialitat par a estudiants.
- Acord de certificació negativa del registre de delinqüents sexuals del SNS.
- Acord sobre confidencialitat del sistema nacional de salut.
- Manual d'acolliment a estudiants d'infermeria (conega millor el nostre departament).
[1] Els centres de Formació Professional requereixen tindre signat l'annex 1 de pràctiques (conveni).
[2] Es pot aconseguir aquests certificats: telemàticament en el portal del ministeri de Justícia o, en paper, en l'oficina d'Igualtat dels Ajuntaments (necessari DNI o certificat electrònico).
[3] En els centres de Formació Professional l'annex pot abastar tots els períodes d'un mateix any.